De Hollandse School

In de Hollandse School kan je verschillende workshops en cursussen volgen om te leren schilderen met oud Hollandse schilders en verhalen als voorbeeld. “In onze inspirerende studio in de Tuin van Bret willen wij het belang van creativiteit overbrengen en iedereen de mogelijkheid geven iets moois te maken.

Bewoners

Amber de Bruine en Sanne van der Horst van de Hollandse School en medewerkers van BRET gebruiken het als kantoor.

Sanne van de Horst en Amber de Bruijne, geven teken en schilderlessen aan jong en oud, beginners en gevorderden, buurtbewoners en toeristen, individuen en bedrijven… dus voor iedereen die iets moois wil maken.

Sanne van der Horst

Ik ben kunstenaar en teken- & schilderdocente. Dit doet ik thuis in mijn atelier en op verschillende locaties op Terschelling. Daarnaast werk ik als CKV docent op het Schylger Jouw (middelbaar onderwijs). Ik heb gestudeerd aan de “De witte lelie’” (1994). Na de lerarenopleiding “De witte lelie’” (1994) ben ik afgestudeerd aan de HKU voor de richting mixed media schilderen in 1996.  Als docente CKV heb ik lesgegeven op verschillende scholen in Amsterdam, Den Haag en Haarlem.
In mijn eigen werk werk ik vaak met verschillende onderwerpen die mij een bepaalde tijd bezighouden. Een terugkerend thema in mijn werk is vervreemding. De realistisch, expressieve beelden vertonen een vreemde wending een bepaalde leegte, vermengt met herinneringen.
De afgelopen 15 jaar heb ik aan verschillende groepen en personen kunstonderwijs gegeven: van jong tot oud, van hoog tot laag opgeleid etc. Hierdoor weet ik hoe leerzaam en vooral hoe leuk het is om creatief bezig te zijn.

Amber de Bruijne

Sinds 1999 ben ik als kunstdocent werkzaam bij verschillende instellingen en vanaf 2001 geef ik verschillende vakken op het Keizer Karel College in Amstelveen. Naast het geven van teken- en schilderles, kunst algemeen, CKV, Onderzoeken & Ontwerpen en Wetenschapsoriëntatie (WON) houd ik mij bezig met het ontwikkelen van workshops en kunstprojecten zoals de Designschool en L’Académie des Beaux-Arts.

Ik ben afgestudeerd aan “De Witte Lelie” en vervolgens aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amsterdam (1998). Naast het organiseren en uitvoeren van projecten en het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal bestaat mijn werk uit het begeleiden en stimuleren van leerlingen van 12 t/m 18 jaar. Ik vind het belangrijk dat jongeren zich bezighouden met kunst door te experimenteren, zich durven te uiten, goed te leren kijken en zichzelf vragen te stellen. Zowel jongeren als volwassenen leren door te doen en ervaren voldoening wanneer zij zelf iets gecreëerd of gemaakt hebben. Het is belangrijk om op een creatieve manier oplossingen te bedenken, het verruimt je blik en je verwerft vaardigheden die je nodig hebt om met verschillende situaties om te gaan.

Ik typeer mijzelf als een tekenachtige figuratieve schilder. In mijn werk vormen menselijke emoties deels mijn onderwerp, ik probeer gevoelens op een vrij illustratieve manier beeldend te maken. Ook schilder ik mensfiguren en portretten. Regelmatig in opdracht voor mensen die hun kinderen of kleinkinderen geportretteerd willen hebben of mensen die een portret als cadeau willen geven bij een bijzondere gelegenheid.

Bouw

Het gebouw is ontwikkeld door Thomas Boonstoppel. De School is opgebouwd uit afgeschreven kantoorunits die geupcycled zijn en zo een tweede leven krijgen als workshop ruimte. De balken die binnen gebruik zijn komen uit een panden uit de Jan de Haenstraat die gerenoveerd worden. De balken zijn verduurzaamd door een oud Japanse techniek genaamd Shou Sugi Ban. Dit is een oude brandtechniek waardoor hout heel lang mee gaat en niet meer behandelt hoeft te worden met chemische stoffen. Het overige hout wat gebruikt is is allemaal FSC gecertifiseerd hout. De buitenkant van het pand heeft een pergola gemaakt van hergebruiket steigerbuizen. Aankomende zomer zal deze volledig begroeid zijn met Blauwe Regens en andere klimopplanten zodat het gehele pand zijn rode schil veruilt voor een groen deken. Dit beschermd het pand nog beter tegen de elementen en gaat het een duurzame toekomst tegemoet.